Vocea consumatorului este tot mai prezentă în standardizare

În zilele noastre, în care comerțul internațional este în continuă creștere, consumatorii se așteaptă să beneficieze  de o largă posibilitate de alegere a bunurilor și serviciilor, de prețuri mai mici și de informații suplimentare.

Standardele sunt instrumentul vital pentru a atinge aceste obiective, ele fiind elaborate printr-un proces deschis care furnizează oportunitatea pentru factorii interesați, inclusiv consumatori, să-și exprime punctul de vedere.

V-ați întrebat vreodată cum puteți utiliza cardul dvs. de credit oriunde în lume (SR ISO/CEI 7813:2008) sau cum puteți viziona imagini video transmise pe WEB pe oricare dintre calculatoarele la care aveți acces (SR EN 62676-2-3:2014)? Ați observat că jucăria bebelușului dvs. nu are muchii ascuțite (SR EN 71-1:2015)? Dar că lanțul bicicletei este prevăzut cu o protecție (SR EN ISO 8098:2014)?

Toate acestea sunt posibile deoarece în realizarea produselor de mai sus se respectă standardele. Deși industria nu trebuie să ignore nevoile consumatorilor dacă dorește să vândă produsele și serviciile, totuși aceasta se concentrează pe satisfacerea nevoilor „consumatorului mediu”, fără a lua în calcul nevoile celor care sunt foarte tineri, bătrâni sau cu dizabilități.

De aceea, consumatorii trebuie să fie reprezentați în activitatea de standardizare. Contribuțiile consumatorilor la elaborarea standardelor adaugă o viziune echilibrată și imparțială, contribuie la elaborarea unor standarde care reflectă dorințele și nevoile utilizatorului final și aduc informații privind aspectele de securitate întâlnite în utilizarea (sau utilizarea greșită) a produselor.

Două exemple de implicare a consumatorilor în elaborarea standardelor arată cât de utilă este experiența lor în utilizarea diverselor produse:

Exemplu 1

Copiii mici sunt expuși riscului de înghițire a produselor dăunătoare folosite în jurul casei. Potrivit guvernului Marii Britanii, otrăvirea cu substanțe solide și lichide a reprezentat 1 din 25 de accidente la copiii sub vârsta de patru ani și a reprezentat aproape 28.788 de otrăviri la nivel național numai în 1999.

În această situație, la sugestia COPOLCO (Comitetul ISO pentru Politica în domeniul Consumatorului), ISO a elaborat un standard care permite producătorilor să realizeze ambalaje rezistente la acțiunea copiilor. Acestea oferă o barieră fizică adecvată între un copil sub vârsta de cinci ani și o gamă largă de produse periculoase. Standardul a fost adoptat ca standard român SR EN ISO 8317:2016, Ambalaje rezistente la manipularea lor de către copii. Condiții și metode de încercare pentru ambalajele care se pot reînchide.

Exemplu 2

În comitetul tehnic european CEN/TC 162 care elaborează standarde pentru jachete de salvare și echipamente ajutătoare pentru plutire, un reprezentant al consumatorilor a sugerat că vestele de salvare cu niveluri foarte ridicate de performanță, cum ar fi cele pe care le utilizează profesioniștii în largul mării, nu erau la fel de utile și pentru utilizarea lor în scopuri recreaționale.

Prin urmare, reprezentantul  a sugerat să se includă cerințe privind  ușurința de utilizare și confortul. Ca rezultat, au fost publicate trei părți ale unui standard care au inclus cerințele consumatorilor. Vestele de salvare rezultate sunt acum utilizate pe scară largă.

Standarde adoptate ca standarde române:

SR EN ISO 12402-3:2007, Echipament individual de plutire. Partea 3: Veste de salvare, nivel de performanță 150. Cerințe de securitate

SR EN ISO 12402-4:2007, Echipament individual de plutire. Partea 4: Veste de salvare, nivel de performanță 100. Cerințe de securitate

SR EN ISO 12402-5:2007, Echipament individual de plutire. Partea 5: Echipament ajutător de plutire (nivel 50). Cerințe de securitate

Pentru a face vocea consumatorilor mai bine auzită, s-au creat structuri care promovează interesele consumatorilor în standardizare.

La nivel internațional, această structură este Comitetul de Politică a Consumatorilor ISO (COPOLCO) care are drept scop consolidarea relevanței pe piață a standardelor internaționale prin promovarea și facilitarea introducerii viziunii consumatorilor în politicile, procedurile, standardele și serviciile ISO.

La nivel național, consumatorii români sunt reprezentați în activitatea de standardizare de comitetul tehnic național ASRO/CT 389 – Comitetul consumatorului (COCON).

Activitatea COCON se încadrează în următoarele direcții:

  • evaluarea modului în care standardele răspund cerințelor și necesităților consumatorului;
  • propunerea includerii în programele de standardizare a temelor de interes pentru consumatori;
  • încurajarea implicării organizațiilor neguvernamentale ale consumatorilor în activitatea de standardizare;
  • informarea și educarea consumatorilor;
  • elaborarea punctelor de vedere naționale pe care ASRO le susține în cadrul COPOLCO,  în Asociația Europeană pentru Coordonarea Reprezentării Consumatorului în Standardizare – ANEC și în alte organisme similare.